Jak stworzyć stronę internetową
Jak stworzyć stronę internetową
Data aktualizacji: 10 sierpnia, 2022
JAK STWORZYĆ STRONĘ INTERNETOWĄ
PORADY

Jak stworzyć stronę internetową parafii?

Kiedy warto zmienić, jaką wybrać?

W dzisiejszych czasach posiadanie strony internetowej parafii jest niemalże standardem. Z jednej strony pełni ona rolę wizytówki parafii i jej społeczności, z drugiej strony jest medium, za pomocą którego dostarczane są swoim parafianom różnego rodzaju informacje, aktualności czy ogłoszenia. Boom na tworzenie stron parafialnych był na przełomie lat 2000 – 2015, kiedy to bardzo dużo parafii zdecydowało się zbudować swoją pierwszą witrynę. Wcześniej strony internetowe były tylko domeną dużych parafii w szczególności w dużych miastach. Dzisiaj zdecydowana większość parafii posiada swoją obecność w Internecie za pośrednictwem strony internetowej lub parafialnego Facebooka.

Parafie posiadają strony, zatem kto dzisiaj tworzy je od nowa?

Istnieje kilka powodów, kiedy to parafie decydują się na założenie nowej strony parafialnej.

Moja strona jest "stara"

Prawdą jest, iż dzisiejszy przekrój stron parafialnych pod względem jakości jest bardzo szeroki. Bardzo dużo witryn powstało kilkanaście, kilkadziesiąt lat temu, kiedy to technologia budowy stron była dużo mniej zaawansowana w stosunku do tego, co mamy dzisiaj. Takie strony często przy pierwszym wejściu sprawiają wrażenie „starych”, z reguły nie są dostosowane do urządzeń mobilnych (tzw. strony responsywne), mają skromną szatę graficzną, dosyć uciążliwy sposób nawigacji (np. przeglądania zdjęć), a sposób aktualizacji danych niejednokrotnie wymaga znajomości pewnych specjalistycznych narzędzi czy też języków programowania (np. HTML).

Moja strona przestała działać

Drugim powodem do założenia strony parafialnej jest sytuacja, kiedy obecna strona przestała działać na skutek wycofania technologii, w oparciu o której została zbudowana. Przykładem takim są strony zbudowane w technologii Adobe Flash, który został wycofany z dniem 31 grudnia 2020 lub w technologii Microsoft Silverlight, której wsparcie zostało wyłączone przez znane przeglądarki już w 2015 roku (Chrome, Edge) i 2016 (Firefox).

Moja strona jest nieczytelna

Brak intuicyjności i czytelności stron internetowych często wiąże się z sytuacją, kiedy strona internetowa „ma już swoje lata” i wypadałoby ją zmienić. Bardzo często na takich stronach nie położono dużego nacisku na zaprojektowanie użyteczności strony. Witryny wyświetlają bardzo dużo informacji w jednym miejscu (te ważne i mniej ważne), wyszukiwanie konkretnych wiadomości, podstron wymaga chwili. Korzystanie z takich stron wymaga nauki (oswojenia), niestety intuicja często nie pomaga.

Moja strona nie posiada już administratora

Istnieje grupa stron parafialnych, które zostały stworzone od podstaw przez pojedyncze osoby (np. parafianina – studenta informatyki), które również zajmowały się aktualizacją danych. Z różnych powodów osoby te nie są w stanie dalej administrować witryny, która często wymagała specjalistycznej technicznej wiedzy.

Moja strona jest za droga

Ostatnim argumentem kiedy to parafie decydują się na stworzenie nowej strony parafialnej jest kwestia ekonomiczna. W przeszłości ilość firm, które zajmowały się tworzeniem stron (w szczególności stron parafialnych) było niewiele, co oczywiście oznaczało, iż koszty tworzenia, roczne abonamenty nie należały do najtańszych. Dzisiaj sytuacja jest całkiem inna. Konkurencja firm, które specjalizują się w tworzeniu stron dla parafii jest bardzo duża. Wiele firm dostarcza dobrej jakości produkty, aczkolwiek opłaty abonamentowe czy instalacyjne moją różnić się, czasami nawet znacznie. Z drugiej strony wydarzenia z ostatniego okresu (pandemia, wysoka inflacja) powodują, iż sytuacja materialna w wielu parafiach uległa zmianie. Coraz częściej proboszczowie szukają oszczędności, a jednym ze sposobów jest stworzenie tańszej strony parafialnej (z niższymi rocznymi opłatami).
Jak założyć stronę internetową2

Co jest ważne w wyborze strony parafialnej?

Pierwszym i intuicyjnym sposobem oceny dwóch stron parafialnych od dwóch różnych dostawców jest wygląd witryny. Przy pierwszym wejściu na stronę główną możemy od razu stwierdzić, która ze stron jest „bardziej ładna” a która „mniej ładna”. Oczywiście wygląd (interfejs użytkownika) jest bardzo ważny, aczkolwiek istnieje cały szereg innych aspektów, które warto wziąć pod uwagę przy wyborze dostawcy strony internetowej.

Funkcjonalność

Strona parafialna musi przede wszystkim spełniać oczekiwania księży i parafian. Warto zastanowić się i porównać ile i jakie podstrony będą dostępne w ramach oferty i czy one zaspokoją potrzebny parafii. Jeśli jakiś stron brakuje w ofercie, ile będzie kosztować ich przygotowanie (np. dedykowane strony dla grup parafialnych działających na terenie parafii). Dobrze jest również sprawdzić ile podstron oferują poszczególni dostawcy w szablonach stron. Często parafie na początku nie wykorzystują wszystkich możliwości szablonu, ale z biegiem czasu potrzeby dodania nowej strony mogą się pojawić i wtedy jeśli szablon tego nie posiada wówczas rozbudowa strony będzie wymagała większych wydatków aby ją zrealizować.

Aktualizacja danych

Najczęstszą czynnością, jaką będzie wykonywał administrator strony parafialnej to aktualizacja danych (ogłoszenia, intencje mszalne, wydarzenia). Ważną rzeczą jest porównanie dostawców i ich rozwiązań z tej perspektywy. Czy łatwo, czy intuicyjnie aktualizuje się dane, ile czasu będzie mi zajmować wprowadzanie nowych informacji.
Pamiętaj, że
Dobrze zaprojektowana strona nie wymaga od administratora szkoleń i czytania dokumentacji.
Jest po prostu intuicyjna.

Darmowe aktualizacje (nowe podstrony, nowe funkcjonalności)

Zdecydowana większość stron parafialnych jest projektowana i przygotowana na konkretne zlecenie dla konkretnej parafii (tzw. strony indywidualne). W takich przypadkach niemalże zawsze wszelakie nowości czy nowe podstrony wymagają indywidualnej modyfikacji strony, co z jednej strony wiąże się z dodatkową opłatą, z drugiej strony takowe zmiany muszą być indywidualnie zainicjowane przez parafie albo przez dostawcę.
Warto zwrócić uwagę na drugi typ stron parafialnych tzn. strony z gotowych szablonów (szablonów zbudowanych wyłącznie na potrzeby parafii). W tych przypadkach szablony mogą ewoluować tzn. z biegiem czasu mogą posiadać nowe funkcjonalności, nowe podstrony. Jest jeden szczegół, który należy sprawdzić w takich sytuacjach. Czy po rozszerzeniu szablonu przez dostawcę, owa nowa funkcjonalność będzie dostępna za darmo także dla istniejących już stron parafialnych? Często zdarza się, że wszelakie nowości pojawiają się w szablonie ale tylko dla nowych stron parafialnych, istniejące parafie takowe zmiany mogą otrzymać ale za dodatkową opłatą.
Przykład:
Dostawca dodał do szablonu dwie nowe podstrony: "Informacja o koronawirusie" oraz "RODO". Czy te strony będą za darmo dostępne dla istniejących parafian?
Warto zapytać dostawcę o przykłady nowych funkcjonalności, które były dostarczone do szablonu w ostatnim czasie (np. ostatnim roku).

Wsparcie techniczne

Aktualizacja informacji na stronach parafialnych (np. ogłoszenia, intencje) nie jest podstawowym i jedynym zadaniem administratorów, dlatego też księża lub osoby świeckie często wykonują te czynności wieczorami lub w weekendy. A co się stanie gdy będę miał problem w sobotę wieczorem, albo w niedziele nagle strona przestanie działać, a w parafii jest ważne wydarzenie? Warto dopytać czy, w jakie dni i w jakich godzinach firma świadczy wsparcie techniczne, kiedy można się z nimi skontaktować w razie problemów. Idealną sytuacją jest możliwość rozmowy telefonicznej w dowolny dzień i o dowolnej porze (tzw. wsparcie 24h/7 dni w tygodniu).

Samodzielna modyfikacja

Zakładając nową stronę parafialną nigdy nie jesteśmy w stanie przewidzieć przyszłości. Innymi słowy, w późniejszym czasie mogą pojawić się nowe potrzeby parafii, które będą wymagały np. dodania nowej podstrony np. w parafii zostanie założona nowa grupa parafialna, dla której należy założyć nową podstronę. Czy będę mógł samodzielnie i za darmo takową stronę stworzyć? Jeśli tak to czy jest to intuicyjne i nie wymaga szkoleń i specjalistycznej wiedzy?
Może być również sytuacja odwrotna, kiedy to będziemy chcieli pewną podstronę ukryć lub usunąć. Czy taka możliwość również istnieje i nie będzie wymagać opłaty?
Niejednokrotnie chcielibyśmy dostosować zdjęcie główne (nagłówkowe) strony parafialnej do bieżących okresów liturgicznych lub również zmienić kolorystykę strony (np. odcienie fioletu w okresie adwentu lub wielkiego postu). Warto zapytać o możliwość takich aktualizacji oraz czy może je wykonać bezpłatnie administrator zamiast indywidualnego płatnego zlecenia.

Płatne dodatki

Warto również dopytać jakie firma ofertuje płatne dodatki do swojego rozwiązania (np. certyfikat bezpieczeństwa, wirtualny znicz, elektroniczna taca), dzięki czemu unikniemy potencjalnego zaskoczenia w sytuacji, kiedy takie dodatki chcielibyśmy uruchomić na stronie.

Cena

Nie ulega wątpliwości, iż cena w wielu przypadkach ma znaczący lub nawet decydujący wpływ na wybór rozwiązania (dostawcy strony internetowej). W obliczu dużej konkurencji dostawców stron internetowych, nie jest prawdą, że dobrej jakości strona internetowa musi kosztować bardzo dużo. Z reguły dostawcę stron internetowych wybieramy na wiele lat, zatem zachęcamy do wnikliwej analizy i porównania różnych ofert.

Abonament czy jednorazowa opłata? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, który z wariantów jest lepszy. Jeśli parafia dysponuje dużym budżetem, opłacalnym rozwiązaniem będzie wtedy opłata jednorazowa – płacimy raz i mamy stronę internetową na zawsze…… - no właśnie – warto to dopytać? Czy faktycznie nie będzie żadnych potencjalnych kosztów w kolejnych latach (np. opłaca za miejsce na dysku, certyfikat bezpieczeństwa itp.).
Drugim podejściem jest wybór rozwiązania w oparciu o model abonamentowy czyli płacimy cyklicznie abonament (roczny, półroczny, kwartalny czy miesięczny) w zamian za otrzymaną stronę internetową. Bardzo ważne jest w tej opcji sprawdzenie, na jak długo podpisujemy umowę? Jak długo musimy zadeklarować opłatę abonamentu. Czasami cena może być niższa ale dostawca wymaga podpisania umowy na współpracę przez wiele lat. Najlepszym rozwiązaniem jest model „jak długo płacisz, tak długo używasz” – czyli brak wieloletniego zobowiązania współpracy. Ze strony parafialnej korzystasz tak długo jak opłacasz abonament (w każdej chwili możesz zaprzestać).

Sposób w jaki opłacimy naszą stronę (abonament lub jednorazowa opłata) to jeden aspekt. Niezbędne jest jednakże policzenie potencjalnych wszystkich kosztów, jakie parafia będzie musiała ponieść. Przykładem może być koszt uruchomienia (aktywacji) strony. Często wynosi on 0 zł, ale nie jest to reguła. Ważne jest również poznanie kosztów wszelakich dodatków, nowych modyfikacji czy aktualizacji strony.

Podsumowując, zawsze warto….

Tempo rozwoju technologii projektowania i tworzenia stron internetowych jest bardzo wysokie, zatem zachęcamy do rozważenia odświeżenia swojej strony internetowej parafii. Zawsze warto zadać sobie pytanie: czy już czas na zmianę strony parafialnej? Czy moja obecna nie jest czasem już „za stara”?